fredag 28 juli 2017

Enkelt sätt att hålla reda på alla lösenord

Vi lever i en digital värld där vi behöver ha lösenord till allt möjligt. 
Till Facebook, Youtube, Twitter och till olika shoppingsajter.

Och samtidigt uppmanas vi att INTE ha samma lösenord till allt. Det sägs vara farligt.  Därför ska vi ha koll på 100tals lösenord. Till slut kan man bara hoppas att varje sida har en "har glömt mitt lösenord" länk.

Att hålla koll på alla dessa lösenord är omöjligt, och kan orsaka att man slösar en massa tid o energi på att försöka hålla reda på sånt. Men det finns ett fantastiskt knep som jag har lärt mig.
Man bör inte ha ett lösenord. MEN, man kan ha ha ett lösenordsystem, som gör att man endast behöver känna till ett lösenord. Låt mig förklara hur jag menar.

Först bestämmer vi ett lösenord. T.ex. Bananpaj01.
Det är lösenordet. Det enda lösenordet du behöver hålla reda på.
Knepet är att man bara lägger till första bokstaven till hemsidan du försöker logga in på.
Så när du går in till facebook, så är lösenordet fBananpaj01.
går du in i Twitter så är lösenordet tBananpaj01 osv osv.

På det här sättet behöver du bara kunna ett lösenord. bokstaven från hemsidan behöver inte vara just först. det kan vara i slutet, eller i mitten. Så länge du är konsekvent och gör likadant på varje sida.

Det är rätt fantastiskt sedan jag började använda det här systemet. Jag kan alla mina lösenord, och de är många.


ps. mitt lösenord är INTE Bananpaj01, så du behöver inte försöka logga in på mina sidor. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar